Daily Archives: 11 oktober, 2017

Inget återkommande, inget nytt…

Standard

…men däremot strålskador. Det är det första uttalandet jag fått från onkologen och eftersom jag har Sveriges bästa team runt mig så är jag trygg i det. Känns otroligt fint att inget är tillbaka men jag kan inte låta bli att ogilla dessa förbannade biverkningar.

Biverkningar som inte kommer att bli bättre med åren utan snarare tvärt om. Dessutom nya biverkningar som kan komma om några år utan förvarning. Jag och andra med mig får helt enkelt lära oss att leva med dessa och njuta de dagar vi kan njuta så vi är rustade för de dagar det inte går.

Tyvärr finns det många som får mycket lite eller inget stöd av sjukvården när det gäller biverkningar. Men tack och lov poppar det upp nya rehabiliteringscentrum av olika slag, fler behövs dock. Det finns också cancer- och rehabiliteringsplaner MEN de sträcker sig över behandlings- och uppföljningsperioden. Men sen då, när den är över?!

Jag vet att jag kan verka tjatig när det gäller rehabilitering. Men så är det också mitt liv och levende det gäller. Utan rehabilitering kan jag inte leva det bästa livet. Å det vill jag ju så klart.

Så jag kommer fortsätta tjata, kommer att fortsätta vara envis och stundtals jobbig.
Så för er som känner mig blir det nog ingen större skillnad.

Skänk gärna en slant till Cancerrehabfonden ni som kan och vill. Det genom dem jag fick förmånen att åka till Bräcke Diakoni Sfären. Min önskan är att fler får möjligheten att vara där.

