Lära varje dag…

Standard

Började dagen på Ackis och fick min fjärde istallation av medel som ska ordna upp min sönderstrålade urinblåsa. Själva installationen tar ett par minuter, pratet med läkaren tar däremot en dryg kvart. Hon är superhärlig!

Hade plan på att handla, cykla hem och fixa lunch till mig å A-L för att senare palla lite fler ärtor. Men det blev annorlunda.
Jag handlade men cyklade inte hem utan lunchen fixades och åts hemma hos A-L i stället. Den vita pizzan blev svingod. Så god att till och med djuret åt av toppingen!
20170721_130027

Vi gjorde det vi är bäst på. Promme och prat. Under den första prommen hittade vi en massa Cikoria. Vi visste förstås inte då att blomman heter Cikoria, det tog vi reda på senare. Vi njöt mest av färgprakten.
Cikorian är tydligen en flerårig ört som man kan äta både blommor, blad och rot av. Förr torkade och malde man roten som kaffesurrogat. Bra mot gikt också tydligen.
Något som också kan vara bra att veta är att enligt folktron skulle den som på Jakobs dag hittade en cikoriaplanta med vita blommor gräva upp den under tystnad med hjälp av ett mynt. Om han sedan bar den på sig skulle han vara osårbar för hugg- och stickvapen.

20170721_113021

Cikoria

8 responses »

  1. Du skulle haft med botanikern. Det hade jag kunnat berätta utan Google och så hade jag fått vit pizza. Ser så jävla gott ut

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

