Helt slut…

Standard

Nu när saker och ting runt mig börjar ordna upp sig och jag inte längre behöver vara beredd på utryckning dygnet runt har jag tappat all ork.

Det är som om jag tidigare gått runt på adrenalin och på något sätt har jag väl gjort det. Å nu när jag inte behöver det längre så har jag inget som håller mig på topp. Ja, förutom mig själv förstås.

Men jag vet ärligt talat inte hur jag ska tackla den här tröttheten. Är det ens en frisk trötthet? Tänk om jag fastnar i något orkeslöst hemmasittande och som jag inte kan ta mig ur. Ska jag trotsa kroppen och ge mig ut som vanligt, jobba på och träna eller ska jag lyssna och ta det lite lugnt? Jag vet fan inte och det känns konstigt att inte veta, att inte förstå.

Nu TROR jag inte att jag kommer att fastna i det här sega eftersom det inte är JAG på något sätt. Men ändå gnager den känslan in mig en smula.
Äh, lite middag på det här och sen är jag nog som folk igen. Tror ni inte?

trött

7 responses »

  1. Svår avvägning det där. Jag tror på aktiv vila. Dvs göra saker för själen och lättare fysiska aktiviteter, sova regelbundna tider, äta bra, skippa alkohol och skratta mycket. Det sista är ju ju världsmästare i. Hoppas att du hittar en lösning som passar dig.

    • Jag är inne på samma linje som du skriver om. Jag tror inte på att liksom stänga av helt för då skulle jag inte trivas alls med mig själv.
      Skrattar gör jag. Alltid! 🙂

  2. Jag lyssnade på ett intressant seminarium en gång där budskapet var att det handlar om att blanda – och hitta balans. Olika trötthet ”ordnas” på olika sätt. Har man sömnbrist – så ska man sova. Är man fysiskt trött, efter träning, hårt arbete mm behöver musklerna vila men hjärnan vara aktiv. Är man trött i skallen ska tankarna vila men däremot kan kroppen jobba. Så när jag är plugg-trött, hjälper inte soffan (men jag testar) utan snarare en promenad. Efter träningen däremot är det fint med soffliggande med korsord. Det handlar om att under dagen varvar att vara fysiskt och ”mentalt” aktivt. Extremt kortfattat. Men jag tycker att det stämmer ganska bra. Ibland vet jag inte varför jag är trött men när jag funderat lite i dessa banor kan jag ibland hitta lösningen.

    Men självklart – kaffe i skolskenet, kan ju också fungera. Eller ostbågar.

    • Går jag till mig själv har jag nog lättare att muskelvila efter ett redigt gympass. Att vila hövve efter en arbetsdag eller annat som varit utmanande är svårare för mig. Jag tror att det är lättare att välja soffan även då
      Jag ska absolut tänka mer på vilken slags vila jag behöver, balans!
      Men som du säger, ostbågar fungerar alltid! 🙂

  3. ”Nu när saker och ting runt mig börjar ordna upp sig och jag inte längre behöver vara beredd på utryckning dygnet runt har jag tappat all ork.”

    Jag skulle vilja omformulera det där.
    Nu när saker och ting runt mig börjar ordna upp sig och jag inte längre behöver vara beredd på utryckning dygnet runt känner min kropp att den har behov för restitution.

    Vila. Var snäll mot dig. Seg är inte dumt, det ska nog gå med tempo och träning och allting. Men när man har kört i tvåhundra knyck i ständig beredskap så måste kroppen få vila, annars går den sönder helt. Och skallen också.

    Tro mig, jag är världsmästare på tvåhundra knyck, och det är inte nån bra disciplin att vara världsmästare i.

  4. Som jag känner igen mig, från senaste halvåret. Först var det full fart dygnet runt ett tag, sen, alla måsten som skulle göras, jag har varit väldigt seg och trött, och har sållat i det jag varit med i, bara gjort det jag väldigt gärna vill, så tänker jag fortsätta. Lusten och orken kommer så sakteliga tillbaka eftersom, det vet jag sen förr. Ta det bara lugnt och gör bara det du vill, en mix av att slappa och göra roliga saker. Kram på dig !

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

