Lära för livet eller här och nu…

Standard

Jag har haft en fantastisk vecka, det har väl inte undgått någon? Jag har verklige fått de
nycklar jag behöver för att få till ett balanserat liv. Jag var dock inte helt skev innan, men det finns ju alltid förbättringar att göra.

Jag har insett att jag måste jobba mer med acceptansen. Känna av och acceptera hur jag mår och har det här och nu.
Jag måste också bli mer öppen med hur jag mår och känner mig för stunden. För är inte jag det kan jag heller inte förvänta mig att få den hjälp, det stöd, den förståelse som jag behöver där och då.

Jag har också insett att jag faktiskt kommit bra mycket längre på min resa än jag trodde. Jag mår bra, jag är stark, jag är insiktsfull, jag är närvarande, jag är egentligen riktigt jävla bra!
Men ibland slår tröttheten till och jag tappar ord och sammanhang. Jag blir blockerad och har ingen aning om vad jag höll på med eller vad jag ska göra.  Å det är okej! Jag är sån just här och nu, där och då.
Jag har också lärt att det är helt okej att ombestämma, även i sista stund. Inte för att något annat bättre dyker upp, det är aldrig okej, utan för att dagsformen säger ifrån.
Men bara för att jag är trött och frånvarande ena dagen betyder det inte att jag är det den andra. Det skiftar.
Jag har också insett, och är på väg att acceptera, att jag inte tål stress lika bra längre. Jag kommer därför inte att ställa upp på tio timmars arbetsdagar, inte svara på mail eller samtal utanför arbetstid längre. Jag kommer att lägga ansvaret där det hör hemma och inte sopa rent för andra eller ställa upp på alla de orimliga krav som ställs på mig på jobbet. Jag kommer att jobba mina åtta timmar per dag.
Det är egentligen inte mig det är fel på, inte alls. Å jag ser det inte som en svaghet att inte ”hinna med mer” på jobbet.
Att jag känner min begränsning, tar hand om mig och skapar balans i kropp och knopp är min styrka. Inget annat!

Så det så!

stark

Nä… jag kommer aldrig att skaffa lugg! 😀

8 responses »

  1. Blir så glad för din skull när jag läser detta. Så klokt och insiktsfullt. Och så smart att skriva. Om nu någon glömmer, kan du alltid gå tillbaka hit och läsa igen.
    Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!

    • Tack för fina ord. Jag har alltid varit en skrivande människa och går ofta tillbaka och läser det jag skrivit. Då blir det rätt tydligt att jag kommit en bit. 🙂

  2. Mie, tack för det du skrev till mig på Instagram om cancerrehab…det gjorde att jag hittade tillbaka till din blogg och jag har nu läst om din rehabvecka och känner att ja, detta är nog vad jag behöver. Så nu ska jag gå till handling!
    Hoppas nu att du, med dina nya ”verktyg”, kommer att må bättre vartefter!
    Tack för ”puffen” och kram
    Kicki Leonie

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

