Fullt ös…

Standard

Idag började alltså rehabveckan ”på riktigt”. Efter frukosten, där inget fattades, var det välkomstinformation under en timme. Direkt efter info hade vi alla individuella samtal med sjukgymnast.
Mellan välkomnandet och samtalet var vi några som hamnade i pysselrummet. Jag gjorde mitt livs första decoupagemugg med namn och allt, så jag inte glömmer vad jag heter.

Direkt efter lunchen, pasta med broccoli- och svampsås, pratade vi om fatigue. Det visade sig att vi alla led av fatigue, men ingen visste något om det. Ingen hade förklarat vad det var och än mindre vad vi själva kunde göra för att få det bättre. Skandal!

Efter gruppsamtalet om fatigue tog vi en stödvila för att sen byta om till träningskläder.  På gymmet pratade vi om vikten av träning och rörelse. En halvtimme om dagen räknar man med för att slippa den värsta tröttheten och andra saker fatigue ger.  Det går självklart att dela upp rörelsen i kortare pass om man inte orkar en halvtimme. Men sammanlagt bör det bli en halvtimme om dagen. All rörelse räknas.
Vi fick lära oss identifiera och spänna den ack så viktiga tvärgående bukmuskeln, Transversus Abdominis, och bäckenbotten så klart. Inte lika lätt som det låter.
Avslutade med genomgång av maskinerna och sen tränade vi alla ett tag. Kändes oerhört skönt att få ta i en smula.

Kvart över fem är det middag och idag åt vi fiskgryta med potatis och sallad. Mycket äta blir det. Frukt, kaffe, vatten och te finns dessutom alltid framme, bara att ta, så svälter gör vi inte!

Vi var tre personer som tog en liten promenad efter maten. Det var skönt att få en smula frisk luft. Tyvärr var det så mörkt ute så omgivningarna är fortfarande osedda.

Inne igen hamnade vi i pysselrummet och knöt makraméarmband och vips var det dags för kvällsfika. Som sagt, svälter gör vi inte! Efter fikat knöt vi färdigt våra armband och sen var vi redo för att knyta oss själva.

Det är fantastiskt att vara här men oerhört jobbigt. Det märks att vi inte är friska och på topp.
Tanken jag bär med mig från dagen idag är tålamod och acceptans. Att ha tålamod och förstå att rehabiliteringen efter en cancerbehandling tar lång tid, ibland oerhört lång tid.  Acceptera att jag inte är på topp, att jag behöver längre återhämtning nu än tidigare. Acceptera att jag inte klarar av stress och en massa krav och höga förväntningar utan att min hjärna stänger av, utan att jag tappar den röda tråden, utan att jag tappar ord eller bara stänger av. Acceptera att det är så jag fungerar just nu. Tålamod att vänta tills jag blir bättre, i framtiden!

12 responses »

  1. Acceptansen är nog svår att förstå speciellt när man är en driftig människa som du är. Du är ju som fullt ös medvetslös.
    Vilken intressant början på din vecka.

    • Ja, det är oerhört svårt att acceptera och jag blir ofta förbannad och tycker att kroppen sviker mig.
      Men om inte jag accepterar hur jag är just nu kan jag inte heller få andra att göra det.
      Idag är det både mindfulness och yoga på schemat. Det blir både utmanande och intressant.

      • Sedan kommer jag på kurs hos dig. Det verkar hur intressant som helst. Mieinspiration behövs. Och då menar jag inte att det skulle ha varit ointressant att komma till dig tidigare 🙂

  2. Jobbigt med tröttheten! Bra att du lyfter ämnet fatigue på bloggen. Jag hade inte heller hört talas om det. Fiskgryta låter inte dumt. Skönt att komma till dukat bord och att ni får ta det lugnt. Hoppas ni får en skön vecka!

    • Ja, tröttheten är jobbig. I synnerhet när den slår till när man behöver vara som piggast och prestera som mest.
      Dock blir det bättre och bättre…

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

