Gott slut…

Standard

Såg på FB att en kompis hört från Magdalena Ribbing att man absolut inte ska säga gott slut till varandra längre. Förklaringen var att det finns de som faktiskt ska dö inom kort av sjukdom och de kan bli kränkta av att höra ett gott slut.

Jag undrade spontant vad vi gjorde innan vi blev så förbannat lättkränkta?! Antar att vi blev förbannade och sade ifrån direkt. Vilket jag tycker är långt mycket bättre än att tramsa och bli kränkt!

För övrigt gillar jag att man säger gott slut även till den som snart ska gå bort. Det omvända vore ju förfärligt! Å det är trots allt slutet på året vi vill ska vara gott, inte slutet på någons liv. Eller hur?!

Så därför, friska och ofriska. Gott slut på er!

17 responses »

  1. Jag har inte hört Magdalena Ribbing om detta och vet inte bakgrunden. Själv är jag motståndare till att förvränga ord, talesätt mm. Det är helt ok för mig att säga gott slut och god fortsättning om man säger på vad. Däremot inte att förkorta så att själva meningen försvinner. Sån är jag.
    Gott slut på det här året! önskar jag dig.

  2. Jag är nog dålig på att bli kränkt, för jag har inga problem med att märka om något är sagt i välmening eller inte, även om formuleringen skulle råka bli mindre lyckad.

    (ÄR det illa ment kan man dessutom roa sig med att jävlas lite lätt genom att visa att man uppfattar det som välment… 😉

    Så: GOTT!

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

