Nu så…

Standard

Idag händer det äntligen. Idag åker jag och Maria till Berlin för att ha det riktigt jäkla gott. Vi ska turista på vårt vis. Äta och dricka oss igenom närområdet å jag lovar, det finns många ställen att utforska!
Å se bara vad Wiki har att säga om området: Prenzlauer Berg attraherar framförallt unga människor, ibland med en alternativ livsstil. Många konstnärer och artister har bosatt sig i området under de senaste femton åren då Prenzlauer Berg utvecklats till en stadsdel med mycket nattliv. Under senare år har Prenzlauer Berg även blivit populärt för höginkomsttagare vilket förändrat området och gjort det till ett av Berlins dyrare bostadsområden (för lägenheter). Under DDR-tiden var Prenzlauer Berg en samlingspunkt för DDR:s intellektuella.

Ni hör ju… passar som handsken! Hahahahaaa

Maria och jag har förberett oss på liknande sätt inför resan. Å det är bra, balansen framför allt. Nu ska jag bara jobba, gå på akupunktur och sen är jag redo. Å jag hoppas Berlin är redo för oss också!

 

10 responses »

  1. Har bara varit i Berlin en gång, jag var väl i 20-årsåldern, och jag och killen jag reste med hyrde ett rum på ett litet pensionat i Västberlin. Jättefint område. En parallellgata till Kürfürstendam. Väldigt trevligt. Men när man vek runt hörnet trängdes stripklubbar och överallt erbjöds vi ”nude tits”. Runt nästa hörn trängdes de prostituerade. Och i skyltfönstret trängdes dyra dyra juveler, kläder och annat krimskrams. Där kom jag, från landet, ung och ganska naiv, snacka om kulturkrock! Detta är mitt främsta minne av Berlin. Och att Alexanderplatz gjorde mig nedstämd. Men å andra sidan var det ju bara några år efter murens fall. 😊 Sen har jag varit på många andra ställen i Tyskland och det har i mitt tycke varit ett allmänt trevligt land att besöka, även om det nu är länge sen jag var där sist. Jag önskar er en kanonresa med er kulinariska sightseeing! 😊

    • Hahahaa.. men rackarns så mycket ni fick se ändå när ni var där!🙂
      Det ska verkligen bli superkul att åka dit igen. Å vem vet, vi åker kanske dit snart igen å då kan fler hänga på!😉

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

