Föreningslivat…

Standard

Man kan tro att det ska vara lugnt och skönt i en odlarförening. Man kan tro att det är just odlingen folk samlas kring, diskuterar och ägnar sig åt.
Å visst, de flesta gör det absolut. MEN sen finns den där klicken, de där som både syns och hörs. De märks inte så mycket när det kommer till odling, men när det kommer till skitsnack, hot och trakasserier, hörs de mer.

Det är galet, men jag har aldrig varit med om värre kaos i någon förening jag varit i än min egen odlarförening. När jag kommer hem och summerar dagen kan jag knappt tro på mina egna upplevelser.

Folks beteende fascinerar mig mycket. I synnerhet de lite annorlunda beteenden som finns lite överallt. Främst undrar jag vad folk för ut av att förtala folk i en odlarförening med runt 150 medlemmar. Vi är ju bara där för att odla och ha det gott!

Fascinerande är ordet för dagen!

12 responses »

  1. Min erfarenheter av diverse föreningar är att det går så sjukt segt att bestämma saker så därför klarar jag inte riktigt att delta i såna. Men som medlem har jag klarat mig från sånt. Och som lagledare i fotbollen. Däremot så har vi haft incidenter som tränare med föräldrer som inte kan uppföra sig.

    • Sega föreningar är trist. Sånt har jag f.ö. nog av på jobbet.😉
      Hemskt med dessa fotbollsföräldrar. Tack och lov klarar vi oss i A-lagen. Men vet ju hur det ser ut i barn- och ungdomslagen. Förfärligt!

  2. Har funderat på om det är svenskt. Vi har ju mycket föreningsliv och osämja finns ju nästan alltid med som en ingrediens. Ibland, när jag varit på vissa möten, känns det som att man är med i en film. (ska jag avslöja att jag jobbar inom en förening…)

    • Själva föreningslivet är väl typiskt Svenskt tror jag. Men allt detta tjafs?! Det blir rent obehagligt till slut.
      Är det lika tjafsigt för dig som har det som jobb? Eller är det lättare att bråka om det är en liten intresseförening tro?!

      • Förr eller senare så blir det en intressekonflikt. Jag tänker att det blir så med allt engagemang. Man är ju med för att man vill något och vill inte kompromissa för mycket. Men, men, sedan finns det ju gnällisar som tycks ha en annan agenda.

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

