Kränkta människor… å UNT

Standard

Jag är så trött på folk som hör av sig till tidningar så fort de känner sig kränkta, fel- eller orättvist behandlade. Såååå tröttsamt! I synnerhet när de uppenbarligen fått saker och ting om bakarslet!

Nu är det en mamma som inte fått ta in sin son på badet här hemma vid mig. Under TVÅ timmar har badet öppet enbart för flickor och kvinnor. Det möjliggör badande för många flickor och kvinnor och inte skulle kunna bada annars.
Badet har dessutom andra liknande stunder, som motionssim i stora bassängen tisdag och torsdag 19-21, vuxenbad (barn ej välkomna öht) fredagar 19-21. Men aldrig att jag sett någon som känt sig kränkt av det!
Mamman till den lilla sonen som inte fick bada säger dessutom att ”Det jag känner är att de skickar signaler om att ett flickebarn kan uppföra sig, men det kan inte en pojke – han förväntas inte kunna uppföra sig”
Men det är inte uppförande det handlar om… fatta! Hon kunde heller inte svara på barnens alla frågor de hade när de fick vänta till klockan passerat 10. Hur svårt ska det vara att prata om att det finns flickor och kvinnor som inte kan/får/vill/har möjlighet att bada när det finns pojkar och män i närheten?

Det handlar som sagt om två timmars pojk- och manfri tid i en badhall i ett köpcentrum. Ett köpcentrum som det för övrigt inte är några som helst problem att slå ihjäl ett par timmars väntetid i. Det finns bland annat ett fint bibliotek där lilla familjen hade kunnat ägna en stund i. Det finns säkert finfin litteratur som mamma hade kunnat söka svar på sina barns frågor i.

Så skärp dig mamma, skärp er UNT!

 

14 responses »

  1. Fast jag tycker inte att vi ska ha badtider för kvinnor. Det är att skicka signaler om att vi tycker att det är ok. I Sverige badar vi tillsammans och börjar vi rucka på sånt där så har vi gett efter för mörka krafter. Jag blir inte kränkt av det men jag tycker att det är fel väg att gå. Jag vet att det synsättet omöjliggör för vissa kvinnor att få bada men vad blir nästa steg? Egna bussar? Tider att handla på? Egna tunnelbanevagnar? Krogar? Cafeer?

    • Jag tror inte att egna badtider för kvinnor behöver bli större än så. I en buss, affär, osv, är både vi kvinnor och män påklädda i valfri klädsel efter mode, religion och tro. Typ.
      Vi har haft vuxensim i många år utan att det spridit sig… Så tänker jag.

      • Vuxensim för blandade kön. Men jag tycker att vi sviker kvinnor som kommer hit om dom måste fortsätta leva som hemma. Och då skäms jag.

        • Men vi exkluderar barn… får man det?
          Tänker att det möjliggör ändå mer än något annat. Om inte, hade dessa kvinnor inte kunnat bada alls. För inte tror jag att de helt plötsligt överger sin övertygelse bara för att vi i sverige vill annat.

          • Ja, det får man. Det är ett långsiktigt arbete men man måste börja med det. Vi ska inte ha segregerade bad och inget annat heller. Vi måste ge kvinnorna möjligheter, inte anpassa oss efter deras förtryck som man faktiskt flytt från

            • Jag är för jämlikhet, tro inget annat. Men jag är också lite skeptiskt till att tro att alla ”klädda” kvinnor är förtryckta, att vårt sätt är det enda rätta, att kvinnorna flytt förtryck.

            • Absolut intressant. Å jag säger inte emot, men jag tror på andra medel, jag tror på möjliggörande.
              Men jag VET att mamman i artikeln jag skriver om har fel. Det handlar inte om beteende. 😉

              • Jag tycker att hon reagerar på fel sätt. Det är inget att bli kränkt över. VI ska inte bli kränkta och tycka det är jobbigt. Det jobbiga ska ägas av de kvinnor som inte får bada när dom önskar.

  2. Allmänt sett är jag urtrött på alla som blir kränkta till höger o vänster. Istället för att försöka resonera som vuxna människor.

    Men just sånt här tycker jag är problematiskt, blir velig o kan förstå båda sidor. För mig känns det ju självklart att i Sverige har män o kvinnor (jämförelsevis..;) .) avspänt sätt att umgås och att man klär sig som man vill. (Som i Marias länk). Slöja ex vis känns ju som tvång för mig, men en del kvinnor säger att de vill ha slöja. De kanske upplever sig som jag skulle med bar överkropp på stan. Vad vet jag?

    Knepigt. Och därmed intressant.
    PS: På min simkurs i slöjtäta Husby var det en muslimsk tjej som bara kom första och sista gången. Jag vet ju inte varför, men har funderat. (Minns faktiskt inte vilka badkläder hon hade.)

    • Visst är det otroligt hur ordet ”kränkt” har urvattnas av alla som påstår sig bli just det åt höger och vänster. Samma sak var det med ”utbränd” för några år sedan minns jag. Minsta lilla tecken till trötthet och man kallade sig för utbränd.
      Ja, det är inte en lätt fråga det här om olika badtider. Det handlar om så mycket än enbart exkluderande tycker jag. Det handlar också om att skydda personer eller om tillgång för alla, å till sist helt enkelt att alla bör lära sig simma. Å vad kan ett par timmar i veckan göra?! Vi bor i ett multikulturellt samhälle, det kan vi aldrig backa oss ur. Då tänker jag att det krävs lite lyhördhet även från oss, vi kan inte sitta och kräva att vårt sätt är det enda rätta, alla andra har fel och bör rätta sig efter vad vi tycker är ”normalt”.

      • ”Ångest” och ”depression” är andra missbrukade ord. Jag har sett äkta vara på nära håll o är allergisk mot alla bakfulla, nervösa eller lessna som inte kan nöja sig med att kalla sig just det.

        Om kränkta skrev Mark Levengood 2014:

        ”Jag skulle så vilja att alla de som blir kränkta för minsta lilla fick något roligt.
        En kryssning jorden runt!
        Jättelångsamt.
        Utan Internet.”
        👍

        • Ja visst… jag hade helt ”glömt” ångest… Fan vad folk får ångest över allt och inget. Så vansinnigt illa mot alla dem som faktiskt lider av ångest och depression.
          Älskar Mark´s idé. 🙂

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

