Undertryck…

Standard

Jag har haft jätteproblem med dålig lukt i badrummet och jag har inte haft en aning om vad stanken kommit ifrån. Å nej, det beror inte på att jag varit där innan. Det har inte luktat avlopp,  inte mögel… vete fasen vad det har luktat. Illa!
Trots att det inte varit avloppet som luktat har jag varit hysteriskt noga med att rengöra dem. Till ingen nytta… för nu har jag fattat vad det är som hänt.

Jag har ny fläkt i köket och tydligen är den annorlunda inställd än den gamla. För helt plötsligt har det bildats ett rejält undertryck i lägenheten. Samtidigt har Erlandsson bygg som renoverade mitt badrum hastat en del när de gjorde det och där all vvs finns i badrummet är det helt öppet. Så nu när det är undertryck i lägenheten så sugs luft in från stammen och där luktar det inte blommor direkt.

Så nu har jag sänkt hastigheten på fläkten och kör med öppet fönster hemma i badrummet och vips doftar det Mie här hemma igen.
Men att ha öppet fönster 24/7 är inte hållbart i längden… men just nu funkar det, för tillfället. Men till vintern, inte lika fiffigt.

Sånt här pysslar jag med under tidiga lördagsmorgnar i stället för att sova.

 

30 responses »

  1. Själv dricker jag kaffe. Ska förbi kontoret innan jag åker vidare för att provköra. Hade nog hellre haft badrumsproblem

  2. Vi har nyss haft ovk besiktning av ventilationen i våra lgh. Den som renoverat och installerat fel sorts fläkt måste byta då de orsakar fel i husets ventilation. Vilken fläkttyp man får installera har att göra med husets ventilation. I min lgh var köket nyrepat av tidigare ägare när jag köpte. Kollade snabbt upp att jag hade rätt typ av fläkt då jag inte var sugen på lägga upp en massa tusenlappar på ny fläkt. Det är såklart en dyrare sort… Håller tummarna att felet blir fixat snabbt. Hemma ska lukta hemma & inte vara fullt av störande skumma lukter!

  3. Vi fick överta en fräschare köksfläkt som såg precis likadan ut som den vi hade. Men den nya innehöll en fläkt och det påverkar husets ventilationssystem fick vi veta vid en allmän inspektion.

    Vi märkte inget – o jag vill nog inte veta om grannen gjorde det. 😕 ) Bytt nu i alla fall.

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

