Trivas i ett förhållande…

Standard

Man kan tycka att det är självklart att två personer som är i ett förhållande vill varandra väl. Vill få den andra att växa som människa, vara de bästa vänner, ge och få respekt och kärlek.
Men nej, det är långt ifrån självklart… å innan jag skriver mer så nej, det är inte mig själv jag skriver om.

Men jag har sett en person leva i ett destruktivt förhållande och det har fått igång hjärnan på mig och jag har funderat mycket på vilka mekanismer som agerar i ett sådant förhållande.
Jag anar att det finns de som ”lever på hopp och smulor” så att säga. –H*n är ju egentligen både snäll och kärleksfull när han är sig själv.
NEJ, inte alls! Det är när h*n är sig själv som h*n är ett as. Det där andra, det där kärleksfulla är inte på riktigt. Det är förställt och uträknande och snart är partnern sig själv igen. Var så säker.
– Om jag bara sluta krama mina kompisar, sluta umgås så mycket med familjen och håller mig hemma så blir det bättre. 
Tacka fan för det… då har aset koll på vad du gör. H’n har all makt i världen som kan hindra dig från att vara med vänner. H*n har och till och med makten att förstöra relationen till dina föräldrar och barn.
-Det blir nog lugnt när jag berättar att jag inte tittar på andra, att det bara är h*n jag vill ha och ingen annan. Allt blir bra bara jag får förklara. 
NEJ, det blir inte bättre… man kan för det första inte ändra på någon annan, enbart sig själv. Å för det andra är det ju inget fel på partnern om du frågar. H*n har aldrig fel, bara alla andra.

Så vad kan man göra då? Det finns bara en sak och det är att GÅ DÄRIFRÅN OCH ALDRIG MER ÅTERVÄNDA. Man kan också rusta sig bättre genom att stärka sin egen självkänsla, inte ge folk en andra chans samt fokusera på att man inte kan förändra eller ”rädda” någon annan. Det går inte att ha en sund kärleksrelation med en idiot, så enkelt är det.

Jag ogillar tester men ändå… känner du dig träffad så gör testet vetja! Klicka här.

psmiss

16 responses »

  1. Om det vore då enkelt att bara gå skulle det inte finnas nga kvinnohus.
    Jag som själv varit där vet att det inte är enkelt och att all logik du skriver om inte existerar. Det går inte ens att förklara. Jo, men då måste jag vara vaken i flera timmar till

      • Det är enkelt att säga men det finns alltid fler faktorer, barn, boende ekonomi. Det är lätt att stå på utsidan och säga att folk borde lämna. Det funkar tyvärr inte alltid så

        • Jämför man med att leva i ett destruktivt förhållande är det jävligt lätt att stå utanför och säga ditten och datten. Självklart.
          Men alternativet, att låtsas som om allt är bra finns inte för mig. Å just barn ser jag som ytterligare en anledning att gå, inte stanna.

  2. Som kompisen vars man dricker alldeles, alldeles för mycket alldeles, alldeles för ofta och det har pågått alldeles för lång tid. Han blir inte arg eller slåss, men är drängfull. Hon säger väldigt, väldigt sällan något, undviker att vara i närheten, men våga ställa krav gör hon inte.

      • Och det är svårt att hantera, jag har en gång för många år sen ”lagt mig i” hur andra behandlat sin partner efter att ha fått höra det från partnern massor med gånger samt bevittnat det själv. Det blev helt fel, ingen hade bett mig och diskussionen var inte min att ta. Samtidigt ville jag markera att jag inte tyckte det var ok. Nu har jag åtminstone på pappret lärt mig att en måste närma sig sånt här på ett annat sätt.

        • Ja, det är verkligen svårt att veta hur man ska agera och ”lägga sig i”. Men jag tror på att göra just det, lägga sig i och bry sig. Om inte annat kan kan man kanske så ett par små frön som får ligga där och gro.

  3. Fick 21 poäng: ”Av svaren att döma fungerar det mesta i eran relation bra.”

    Hmmmmm tycker jag svarade ärligt men kan inte hålla med om att det mesta i vår relation fungera bra…… Men det kanske beror på att vi inte har någon relation egentligen? Utan bara massa tjafs mellan djävligt bra sex?

  4. Nej du har nog rätt! för det är ju faktiskt inte något förhållande alls 😉 utan bara en ständigt ongoing process i min hjärna……..

  5. Grejen är att om pissbeteendet från mannen kommit första halvåret så hade man ju gett ett långfinger och gått åt andra hållet men den där processen mal sakta men säkert till det minskade självförtroendet och sätter en i nån form av mental, känslomässig eller ekonomisk beroendeställning och så plötsligt sitter man i ett skitförhållande där man trippar på tå och så småningom har man tappat sin egentligt personlighet och ersatt den med en följsam dito som bara kämpar för allt man är värd för att få det omöjliga att funka. Det är förödande men tids nog vaknar de flesta men ibland inte förrän man är absolut längst ner i skiten.

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

