Sitta manligt, sitta kvinnligt…

Standard

Vad är det med män som har benen som i splitt när de sitter? Vi pratade om det på jobbet häromdagen och kunde inte komma på något annat än att man intar rum, kvinnor gör det inte. Å ja, nu generaliserar jag men det är å andra sidan vääääldigt sällan jag ser en kvinna sitta på det där viset.
Sitter
Nu sitter de i en varsin fåtölj åtminstone, så han knuffar inte iväg någon. Men när de sitter så där på bussar, på tåg, i soffan… ja, ni fattar.
Jag har då aldrig träffat på en man där det är motiverat att sitta så där brett mellan knäna. Inte sedan jag slutade arbeta på mag- och tarmkirurgen och såg en man med pungbråck. Då var det motiverat!

15 responses »

  1. Jag förstår mig inte på detta bekymmer som jag vet att många ser. Mig stör det inte. För mig är det ok om någon vill sitta bekvämt. Vi kvinnor har ju en hel del sittställningar som egentligen inte är så bra. Vore häftigt om alla satt bättre/mer ergonomiskt. Om vi inte får plats – bredda stolarna.

    • Det är ett bekymmer, inte så stort men dock ett bekymmer, för oss pendlare.
      Å sen har det så klart en annan sida också, genus. Men den går jag inte in på här och nu… 😊

  2. Men jag noterar när jag åker tunnelbana att kvinnor som sitter som hon gör tar lika mycket plats fast på ett annat sätt. Deras skospetsar har en tendens att sparka på mina smalben hela tiden.

  3. Bra inlägg och bild! Tänker ofta på detta när jag flyger. Jag är ju lång 180- och oavsett hur lång mannen är så sitter dom så bredbent att jag aldrig får plats med mina ben….då börjar kampen- att pressa tillbaka hans små korta ben in under sitt eget säte- det slår aldrig fel. Och jag tror att ju kortare en man är desto mer mindervärdighets komplex har han och breder ut sig ännu mer!

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

