Nytt jobb… ja tack

Standard

Var pepp som fasen på jobbet i morse. Men som balansen kräver rasade allt i eftermiddags. Å nu måste jag se mig om efter ett nytt arbete. Det går inte an att vara kvar längre.

Det lönar sig inte längre att ”vara lojal” arbetsgivaren. Det lönar sig inte att ha haft ensamt ansvar för min tjänsts innehåll. Det lönar sig inte att vara experten inom området jag arbetar i.
För nu ska en kollega introduceras. En ny kollega ska läras upp av mig. En ny kollega ska göra samma uppgifter jag gjort ensam de senaste tio åren. En ny kollega som får en tusenlapp mindre per månad än jag har nu. En kollega som precis börjat jobba hos arbetsgivaren min.

Jag är pisst, å jag har varit tydlig med att jag inte accepterar att mina år jag lagt ner inte räknas.
Så jag behöver ett jobb, ett jobb där min insats betyder något.

Så det så!

jobb

16 responses »

  1. Jag tänker att lojalitet inte längre ses som en tillgång. Vi som växte upp med värdet av att ha en meritförteckning med inte för många arbetsgivare (ingen ville vara en hoppjerka) får se oss förbigångna av här och nu-tänket vilket säkert har sina kvaliteter men mest av allt går det i linje med att vi utvecklas mer som individer och inte en del av ett kollektiv.

    • Det som jag mest reagerar över är att spetskompetens och ansvarstagande inte lönar sig. Tidigare gjorde jag samma sak fast mot fler enheter. När jag slutade med det stannade jobbet av pga att ingen annan kan det jag kan.
      Å då pratar vi miljoner IN till kommunen.

  2. Idag är det ju alltid så när nya anställs att dom får högre lön än man själv har. facket brukar säga ”det drar upp alla andras löner” bah! I slutänden får man sina procent. Inget har förändrats på den fronten senaste åren.
    Kompetens? Vem bryr sig om det numera? Du skulle se gamla SL (numera Trafikförvaltningen) som omorganiserat sig i evigheter vilket gjort att alla som kunde något har slutat och ersatts av människor med högskoleutbildning utan en susning om vad dom gör…

  3. Nyanställda på min avdelning, utan erfarenhet av det jag gör, får 2500 mer i ingångslön,än vad jag har som jobbat i åtta år, för att lönerna inom vårt segment var gör låga, tycktes det. Så nu har de tre (av runt 60) högre lön än så gott som alla andra. Jodå, lönepotten ökar, men det är som en piss i missisppi .

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

