Balans…

Standard

Efter en härlig helg, och rätt bra måndag också, vaknar jag med huvudvärk from hell och ett svullet och ömt knä. Balans!

I helgen har jag och vännen pratat en hel del om hur folk beter sig. Vi tycker vi ser en förändring i folks beteenden. Å det är nog bara för oss att acceptera det och lära.
Det är inte bara 90-talisterna som är den egoistiska generationen. Folk i allmänhet blir mer och mer egoistiska. Man ställer inte upp bakom vänner på samma sätt som tidigare. ”Jag hör av mig” betyder inte längre just att man hör av sig utan är mer ett ”vi hörs någon gång”.
Det betyder inte att det behöver vara dåligt, det är bara så det har blivit. Å jag, vännen och fler med oss, får väl hänga med vi också, bli lite mer ego helt enkelt. Att vara solidarisk är ett uttjatat vänsterord som jag såg i fler sammanhang tidigare. Nu är det nog dags att ge det till vänstern och fackföreningsrörelsen. Vi andra får ta till oss andra ord, ord som gäller idag.

Sånt pratas det om, och funderas det över, när helgen är god och huvudet värker.

11 responses »

      • Historiskt sett så har det alltid svängt i cykler. Från det strama till det mer lössläppta. Sen har den tidens stramhet och lössläppta ett sin betydelse. Det här kan handla om från ett århundrade till ett annat.
        Individen och grupp, det är behovsstegen som sätter gränserna. Jag tror att ju mer ego och individ inriktade vi blir ju svårare är det att börja ”rätta in dig i ledet” igen. Vad händer? Kanske inget om det sker över sekel. Kanske börjar vi röra på oss. Världen/europa ser och kommer inte att bli sig likt igen.

  1. Jag tycker att om man ger utan krav på motprestation så är det alltjämt en bra grej. Men då måste det verkligen kännas som att man ger för att ge annars blir man nog bara besviken. Det där med att höras o ses…jag vill så mycket men lyckas inte prioritera det så som jag lever. Jag hinner/kan helt enkelt inte träffa alla jag skulle vilja.

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

