Sitta eller stå…

Standard

Tänk så snabbt kroppen ändå vänjer sig med något nytt eller annorlunda. Det fascineras jag av idag.
Förr satt jag och jobbade, alltid! Till att börja med hade jag iofs inget val för då var det bara dem med särskilda behov som fick höj- och sänkbara bord.
Men sen fick vi det alla, oj vad vi tyckte det var lyxigt. Då stod jag ibland, väldigt sällan om jag ska vara ärlig. Jag tyckte det var jättesvårt att stå och skriva, stå och räkna.. ja, stå och jobba helt enkelt.

Men nu är det precis tvärt om. Jag står och jobbar mest hela tiden. Nu är det nästan svårare att sitta ner och jobba. Skrivandet flyter inte på lika bra när jag sitter. Jag får ont i kroppen och vet inte riktigt hur jag ska sitta för att få det bekvämt.

Minns tidigare artiklar som handlade om hur förträffligt det var att stå och jobba, att det var som att springa ett maratonlopp i månaden och att man formligen rasade i vikt! Jo tjena! Nu ser man lite mer nyktert på ståendet och har konstaterat det inte är så stor skillnad på att stå och sitta.

Men för mig är det skit samma, jag fortsätter att stå… och stå… och stå… för det går bättre att jobba då!

stå

Det ska vara skönt att stå…

8 responses »

  1. Jag tycker det svåra är att stå jämnt, jag vill till att väga på ena benet eller vila på armbågarna och det är obra. Men jag gillar att stå.

  2. Man rasar kanske inte i vikt, men det är betydligt bättre att stå för
    hälsan.Man får högre omsättning av fetter, så man slipper sitta med förhöjda blodfetter och även förhöjda blodsockervärden. Vi har också höj och sänkbara numera.
    Jag brukar tänka på min mormor som lärde mig att ”om man ska stå mycket så ska man passa på att småtrampa lite så mår benen bättre” och det stämmer ju väldigt bra eftersom det är benmusklerna som ska ”pumpa” tillbaka blodet upp till hjärtat igen. Det visste inte min mormor, men hon visste hur man skulle stå och arbeta. 🙂

  3. Min musaxel mådde också bättre när jag stod på jobbet. Jag har bättre hållning när jag står än när jag sitter.

    Nu har jag skaffat förhöjningsdel f a kunna stå hemma, delvis på balanskudde(!) Trampar o stretchar ibland oxå. Men så är det också min enda träning. 🙂

    • Att hållningen blir bättre märker jag också. Om man inte står och hänger förstås.
      Så starkt att kunna stå på balanskudde. Det är jättebra för alla småmuskler som man annars inte kommer åt när man står plant. 🙂

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

