Lära för livet…

Standard

Jag har en hang up, en till synes löjlig sak för de flesta, men viktig för mig och mina kollegor.
Det finns inget som heter ensamkommande flyktingbarn! Visst finns det flyktingbarn, men de är inte ensamkommande.
Det heter ensamkommande barn och unga, punkt!

Att reportrar och journalister inte klarar av att skilja på det är en sak, även om det är för jävla sorgligt. Men att man inte ens kan rätt benämning inom kommunen stör mig.

Så kom ihåg, ensamkommande barn och unga för sig, flyktingbarn för sig! Deal?

ensamkommande

Saxat från Uppsala kommuns interna sida.

10 responses »

    • Flyktingbarn kommer inte ensamma, ensamkommande barn gör det.
      För mig som enbart jobbar med ensamkommande är det viktigt att man benämner saker och ting rätt.
      Det är ungefär som att inte kunna skilja på buss och tunnelbana! 🙂

  1. Så lärde jag mig nånting idag, det där hade jag inte en aning om. Jag ska lägga märke till hur danskarna säger – samma måste väl gälla här?
    Vad gäller för de ensamkommande barnen som inte får flyktingstatus (och jag läser gärna ditt svar till guwima, för då lär jag mig nånting nytt igen)? Är det att värdlandet måste behålla dem? (Dum fråga kanske men nu frågar jag)

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

