Gå på pumpen, värmepumpen…

Standard

Nu när vädret, vintervädret, är ömsom kallt ömsom varmt och vått är jag glad över att jag kan reglera värmen själv.
Jag har inte tänkt på tidigare men där jag bor kan vi påverka inomhusklimatet mer än jag kunnat göra i tidigare boenden. Jag kan välja hur snabbt luften ska bytas ut där hemma och om luften ska vara varm eller ”neutral”.
Men helst värmer jag luften hemma via mina element. Å jag har det rätt gott!

Men jag hör hur mina kompisar som bor i en av Uppsalas största hyresrättsföreningar, inte har det lika bra.
Där sätter man på elementen någon gång under hösten vare sig det behövs eller inte. Blir det kallt tidigare får man frysa. Samma sak på våren. Vid givet datum stängs värmen i elementen av och det är oavsett väderlek.

Den dagen jag blir med hus, nä jag har inte gett upp den tanken än, börjar det bli en djungel att leta värmevarianter.
Jag menar, hur vet man vad man behöver och ska ha? Hur kommer man fram till vilken variant som behövs?
Jag kollade in värmepumpar på Polarpumpen.se och blev inte så mycket klokare. De pratar värmepumpar, luft-luft, luft-vatten, frånluft och bergvärme.
Tack och lov är det en seriös sida där de som arbetar på Polarpumpen vet vad de gör och gärna står till tjänst om man (jag) behöver hjälp.
Dessutom är det riktigt bra priser på grejerna du köper!

Så efter att ha tittat igenom sidan åt alla håll, kors och tvärs vet jag mer än jag någonsin gjort. Därför är det bara resten kvar. Att hitta ett hus att flytta in i.

Men att jag kommer att få det varmt och gott, det vet jag redan nu!

7 responses »

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

