Rätt jobb…  

Standard

Hur vet man om man har rätt jobb? Vad är förresten rätt jobb?

Jag har aldrig sett mig som en administratör egentligen men det är som administratör i olika former jag har arbetat de senaste tjugo åren.
Innan dess arbetade jag på Nordviror här i Uppsala. Å ytterligare innan dess arbetade jag inom vården, både åldrings- och akutvård.
Trots att det har varit vitt skilda arbeten har jag trivts med uppgifterna. För det mesta har jag trivts i det stora hela men alltid med kollegorna.
Så därför tror jag själv att det viktigaste för mig är inte vad jag arbetar med utan att jag trivs på jobbet, med kollegorna och den arbetssociala biten.

Jag har rätt nyligen haft det tvärt om också. Jag har trivts med mina arbetsuppgifter men mina kollegor gjorde att jag var tvungen att sluta.

Så hur vet man att man har rätt jobb. Skaffar man sig en jobbmentor som analyserar en och kommer med goda förslag på arbeten utifrån den analysen?
Hur vet man förresten att jobbmentoren trivs på sitt jobb? Mentorn otrivs kanske som fasen och hur bra mentorar man då undrar jag? Några frågetecken kan kanske rätas ut av Andersson & Dorsch, andra får jag fnula vidare på.

Jag tror inte att det finns ett jobb för mig efter den analysen i så fall. Nä, då är det nog bättre att ha bra kollegor, för då trivs jag som bäst.

4 responses »

  1. Så länge man inte känner motstånd och mår dåligt när man åker till jobbet är det väl ok. Men om jobbet är rätt… där kan väl åsikter gå isär. Åt alla håll eller så är man överens.

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

