Ovärdigt…

Standard

De som missbrukat den medicin jag brukat mot smärta beskriver abstinensen vid avslut så här: Du kommer må 110% piss fysiskt och psykiskt och bara ligga och vrida på dig i sängen sömnlös med en stark dödslängtan i 2-5 dagar sen blir det gradvis bättre (eller mer korrekt sagt: mindre dåligt). Det enda du kommer ha i tankarna förutom att hoppa framför ett tåg är medicinen.
Du får svettningar, frossa, ångest, trötthet till utmattning och myrkrypningar!
Så illa har det inte varit för mig, jag har inte velat hoppa framför ett tåg åtminstone. Men det jag har fått av vanligt bruk är sömnlöshet på grund av ”restles legs” huvudvärk, värk i armar och ben, nattliga dippar, illamående och som grädde på moset har kroppen tappat bort sitt naturliga sätt att skydda mot värk.

Jag förbannar läkarna som inte kunde berätta abstinensen för mig. Jag förbannar dem som inte hjälpte mig med ett avtrappningsschema utan lämnade mig att själv lista ut hur jag skulle avsluta. Just därför har jag fått uppleva den här vidriga abstinensen fler gånger än jag hade behövt. Jag trodde aldrig att jag skulle känna mig som en pundare på avtändning. Trodde aldrig att jag skulle bli tvungen att låta mannen ta och lämna in mina mediciner i stället för att ha dem hemma.

Jag trodde aldrig att jag inte skulle kunna lita på mig själv och mitt eget omdöme. Men ärligt, jag litar inte ett dugg på mig så länge jag har tillgång till pillren. Det här är vidrigt och jag önskar att dygnen med abstinens vore över NU!
Tills dess får jag knalla runt hemma och ute under både dagar och nätter. Sova en timma här och en timme där och fortsätta knalla runt när jag vaknar. Knalla tills jag stupar nästa gång…

Ett ord som kommer till mig är, ovärdigt! Är det här något så är det just ovärdigt!

oxy

6 responses »

  1. Du kommer att fixa det! Det är ett helvete 😕
    Men det är intressant att sjukvården ”glömmer” att berätta om hur man trappar ner, ATT man kommer att bli beroende, att det behövs en plan.
    Jag var där när jag käkade Tramadol för axeln och gick omkring som en sluddrig pundare på jobbet när jag trodde att det ”bara” var att sluta och då käkade jag bara dom en månad.
    Snart är livet värdigt igen Mie. Snart. Håll ut!

    • Jag håller ut, kämpar som faan och håller ut!
      Men visst är det sjukt att man kan ”glömma” att berätta något så viktigt. Hela vården är sjuk!
      Härdade du ut eller fick du hjälp mot abstinensen?!

      • Härdade ut, minskade dosen från 8 st om dagen tills jag var nere på noll. Tog nån månad… Läkaren sa att Tramadol var bra, inte så ”beroendeframkallande”. Jag fick 400st tabletter utskrivna…

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

