Möten…

Standard

Som brukare av hemtjänsten har jag förmånen att träffa många olika människor. Väldigt många och en del väldigt olika.
Jag har vaknat upp under natten av att kollegans svärson stod bredvid min säng. Han jobbar på natten och hade som uppgift att titta till mig och hjälpa mig om det behövdes.
Jag har blivit duschad av kompisens kusin och påklädd av helt okända.

I morse bäddade en man min säng medan en kvinna hjälpte mig med morgonbestyren. Mitt i påklädandet la hon en sopttloska i handfatet. Gissa om jag blev förvånad. Gör man så?

Nu till lunch fick jag instruera en vuxen kvinna i konsten att steka sojakorv. Fryst sojakorv.
Hon var rädd att den inte skulle hinna bli genomstekt innan den blev svart.
-Du har väl sänkt värmen?
-Nä, jag kör på nian hela tiden så värmen kan ta sig igenom hela korven.

Som sagt, jag har förmånen att träffa många olika människor. Människor som gillar sitt jobb, som blir glada av att hjälpa mig i mitt hem. Människor som hurrar över att jag kan fixa mitt pluppkaffe på egen hand. Människor som vill mitt bästa.
Vardagsänglar, mina vardagsänglar!

5 responses »

  1. Som ung jobbade jag i hemtjänsten och insåg redan då att alla inte passar för det jobbet. Men jag är inte alls avundsjuk på de chefer som ska anställa bra folk till usla löner. Det kan inte vara lätt. Så även om jag verkligen anser att det bara bör finnas bra folk i hemtjänsten, folk som brinner för att hjälpa andra människor, så inser jag att det lär finnas undantag. Hoppas bara att de är få.

    Minns även när jag skulle steka gröt till en äldre herre. Det var inte lätt. Jag hade ingen aning om hur han vill ha sin gröt, lättstekt? gyllene? hårt stekt? Ja, ja, med rätt vilja och bra kommunikation så löser det sig.

  2. Vad fint du skriver! jag håller med ovan. Med kommunikation löser det sig. Jag har jobbat på ett boende med människor som av olika orsaker var rullstolsburna. Det var väldigt roligt och givande och det var så jag lärde mig att städa på riktigt. Helt true story! Tror också att det höjde min förmåga till empati med cirka 100 procent. Krya snart!

  3. Ja det måste vara en ny upplevelse det där att det dyker upp helt främmande folk (och bekanta tydligen.. 🙂 ) i ens hem och ska försöka styra och ställa efter bästa förmåga.

    Skönt att dom finns !

    Ps hoppas inte korven blev helt svart iaf !

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

