Utan underliv finns inget liv…

Standard

I artikeln i söndags uttalade jag mig om att t.ex bröstcancer är en ”fincancer”. För att ingen ska stöta sig på det så…

Naturligtvis syftar jag inte till dem som drabbas, självklart inte!
Gyncancer är en fulcancer, man pratar inte underliv. Inte ens min telefon vill kännas vid ett ord som underliv när jag skriver nu. Bröst går däremot bra. 😉
Inget TV-bolag är intresserade av att ha en gyngala. Folk i allmänhet vet inte ens vilken färg gyncancerbandet har. Och köpa det på stan? Glöm det, gör ett själv vetja. Å om vi hade en tealfärgad Kitchen Aid vore jag den första att köpa en.
När såg du en tealfärgad bal ute på åkern.
Eller när såg du en insamling som är riktad till just gyncancer?

Vi gyncancerkvinnor kämpar fortfarande för att bli tagna på allvar. Att läkare ska göra de undersökningar som krävs när vi har tecken på gyncancer.
Vi kämpar för att kvinnor ska gå på sina provtagningar, för att tjejer (och gärna pojkar) ska vaccinera sig och för att kvinnor och män ska skydda sig vid sex.

Därför anser jag att det finns fin- och fulcancer. Jag pratar inte om enskilda individer. För dem, för oss är all cancer ful.

12 responses »

  1. Minns att min morsa (som jag av naturliga skäl inte längre har kontakt med) sa att det bara är dåliga flickor som ligger runt som får cancer i livmodern… Vilken jävla urbota dum tanke😦

  2. Kloka ord! Och bra att UNT skrev en artikel om det, läste igår i Marias länk… Känner genast att jag måste ta tag i saker som väntat alldeles för länge… Måste bara hitta en bättre gynekolog än han jag träffade sist😦

    • Vad är anledningen till att det inte är gjort?
      Jag som kämpar för att kvinnor ska testa sig vill gärna veta var problemet och tröskeln finns.
      Hoppas du hittar en bra gynekolog.
      Har du förresten kollat om det finns drop-in hos er?

  3. Så bra skrivet Marie om fulcancer.. Det stämmer och ”hjälper till” att öka skammen och motståndet till att gå och testa sig..
    Ska genast leta tealfärgade band! Får kanske involvera min kompis i USA i sökandet.
    Kram!

  4. Man hoppas att det i framtiden ska kunna göras ett enkelt blodprov för att upptäcka ALL sorts cancer.

    Jag förstår precis vad du menar med fin/ful, jag har faktiskt tänkt på det själv när det varit någon ”rosabandet” gala tidigare

  5. Är det verkligen många som inte går på gynkoll? Generationsfråga? Jag är ju snart 70, har gått på koll i hela mitt liv, hade ju P-piller. Fortsatte sen jag var för gammal f a bli kallad. Då hittade man ffg cellförändringar (som inte syntes på den småningom borttagna livmodern…)

    Anyway: Antar att jag inte har nåt kvar att kolla. Äggstockarna är kvar, men på gynekologen verkade det meningslöst kolla dem, man ser bara ögonblicksläget med ultraljud. Om jag fattade rätt.

    Passar helt fräckt på att konsultera/utnyttja dig, som verkar kunna det här.🙂 Hur klarade vi oss utan bloggar?

    • Ja tyvärr. Det är långt ifrån alla som gör det. Men mammografi känns tydligen mycket viktigt att gå på för de flesta.
      Det är sant, i de flesta fall behöver man inte ta fler cellprover om man opererat bort livmodern. MEN om man tidigare haft cellförändringar sägs det att cellprov bör tas.
      Är livmodertappen fortfarande kvar ska du också testa dig.
      Vi i gyncancerföreningarna kämpar för att kvinnor ska bli kallade till kontroller åtminstone till och med 70-år. Gärna äldre än så!

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

