Gudomlig… Shakti

Standard

Shakti är gudomlig, eller helig kvinnlig makt. Det är också namnet på spikmattan som var så populär för några år sedan. Men sen hände något, den glömdes bort och varför har jag inte en aning om.
Jag själv har två Shaktimattor som jag glömt bort, den ena har förresten glömts bort så pass att jag inte ens hittar den, men nu är det dock dags att ta fram både matta och minnen knutna till den. (Märkte ni matt-skämtet???) 🙂

Tidigare när det begav sig låg jag ofta på min matta. I början gjorde det mest ont men jag fortsatte och efter bara några gånger kom den, den där härliga flowkänslan som jag hört talas om men inte riktigt trott på.
Ju fler gånger jag använde mattan desto snabbare kom jag in i den där känslan av att försvinna, flyta iväg. Underbart!
Nu sedan jag började med Yoga Nidra förstår jag att det var ett tillstånd av djupavslappning jag hamnade i när jag låg på mattan.

Å med den insikten har jag naturligtvis tagit fram min matta igen och tänker använda den varje dag. Jag som inte har ett dugg svårt att somna behöver inte använda den vid sänggåendet, men det är något jag rekommenderar till er som har svårt att somna in.
Jag har tänkt att använda den en stund på dagen för att få mer energi. Energi som räcker hela dagen och lite till. ‘

Jag är glad över att jag började tänka på spikmattan igen, glad över att jag åtminstone hittade den ena och glad över nya insikter och vanor. Så häng med, fram med spikmattan eller beställ hem en här. Huvudsaken är att du använder den. För jag lovar, du kommer inte att ångra dig, inte en enda gång!

14 responses »

  1. Tack för påminnelsen, jag somnade ofta på min matta, tills jag fick flunsa för några år sen. Efter det kunde jag inte ha den mot njurarna, men jag ska ta fram den nu!

  2. Intressant reflektion. Vi är många som funderat över vad som hänt med alla spikmattor. Jag har bara testat några få gånger så jag har ingen erfarenhet. Men jag tänker att det lär vara ganska kraftfullt och bör nyttjas med viss måtta för att bli bra. Men jag har egentligen ingen aning.

    • Jag fick börja lite försiktigt men kunde öka på användandet med tid. Å du har rätt, det är inget som ska användas alltför ofta eller för länge åt gången.

  3. Min ligger på hyllan under sängbordet och används fortfarande. Blodcirkulationen kommer igång så bra och så somnar så skönt avslappnad på den 🙂

  4. Vad som inte är lika skönt är att slänga ner spikmattan på ”fel sida” om sängen sen ha glömt det till morgonen och kliva ur sängen RAKT på spikmattan. Aj Aj Aj 😦

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

