Det finns män å så finns det män…

Standard

Jag är, som jag sagt tidigare, stolt över att tillhöra laget bakom laget. Å kan man vara annat med en huvudtränare som Olof Unogård?

Bakgrunden är den här artikeln om fotbollsskor. Det kan låta banalt, men läs artikeln så förstår ni varför vi reagerar som vi gör. Det är dessutom flera som aktivt varit ute och tittat efter hur balansen mellan herr- och damfotbollsskor ser ut i butikerna. Å ni kan ju gissa hur det ser ut där!

Nåväl, Olov delade artikeln på facebook och skrev, å nu citerar jag:
Låt mig gissa. Här är svaret också ”att intresset inte är större”. Alltså, skjut mig! Räknar man antalet utövare är flick- och damfotboll den näst största sporten i Sverige. Ja, ni tänker rätt, större än den näst största pojk- och herridrotten!
Det är ett så banalt grepp att säga ”hade intresset varit större hade det funnits fler damskor att välja mellan”, ”hade det kommit mer folk till matcherna hade lönerna varit högre”, ”om folk var mer intresserade hade tidningarna skrivit mer”.
En sådan förklaringsmodell reducerar allt jämställdhetsarbete till den individuella människans attityder. Då kan man råka ut för alltifrån den råbarkade ultra-feministen till flummot som säger ”jag ser inget kön, jag ser bara människan” (som om könskodade mönster inte fanns).

Kvinnans underordning är ett strukturellt problem och behöver därför lösas strukturellt. Sportbutiker ska sälja proportionerligt antal damskor till antalet utövare. Oavsett intresse. På så sätt ändras attityden (läs: intresset) hos den enskilde människan. Förbund och klubbar ska sätta lika lön och uppskattning (typ gåvor som, vad vet jag… bilar kanske) för lika arbete, exklusive bonusar för TV-rättigheter och feta publiksiffror. Oavsett intresse. På så sätt ändras attityden (läs: intresset) hos den enskilde människan. Tidningar, radio och TV ska rapportera om lika mycket damfotboll som herrfotboll. Oavsett om intresset finns eller inte. På så sätt ändras attityden (läs: intresset) hos den enskilde människan.

Det är så bra skrivet att andra ord är överflödiga. Därför kopierar jag texten och återanvänder den i stället för att skriva eget. Å ja, jag har lov att göra det!

3 responses »

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

