Mitt hem, min borg…

Standard

Kommer hem idag och på ytterdörren finns ett anslag uppsatt där polisen söker vittnen till det inbrott mina grannar varit med om.
Jag visste att det varit inbrott i ett par lägenheter här i området. Det hade bostadsrättsföreningen gått ut med i sitt månadsbrev. Men det blev än mer ”på riktigt” när jag såg polisens anslag, på riktigt å väldigt läskigt.

Jag bor på nedre botten och har säkerhetsdörr och låsbar altandörr. Men mer än så har jag inte och egentligen, behöver jag ha något mer och i så fall, vad ska det vara?

Jag kan inte gärna skaffa inbrottssäkra fönster. Vad skulle det i så fall vara, galler eller skottsäkra fönster? Nä, det låter helt orimligt. Vallgrav fungerar inte heller och inte får man spränga sönder ev. inbrottstjuvar.

Det enda jag ytterligare kan tänka mig är i så fall ett larm. Fast å andra sidan så har jag bara sett att villaägare har larm, inte lägenhetsägare. Men varför inte, innehållet i lägenheten kan vara minst lika dyrbart som det som finns i en villa. Å förresten, min lägenhet i sig är värd mer än många villor är så nej, det finns ingen anledning till att INTE  ha ett larm en lägenhet.

Hur som, jag har klarat mig från inbrott hittills och det tänker jag fortsätta göra. Så det så!

inbrotten

 

5 responses »

  1. Usch, alltid obehagligt när det kommer nära…men, förhoppningsvis skrämmer det att det sitter anslag. Sätt upp ”varning för hunden” skylt och ställ en vattenskål och häng ett koppel med munkorg utanför altandörren. Så gjorde min morbror 🙂 Om det hjälpte vet jag inte, men han har då än inte fått nått inbrott 🙂

    Ett annat tips är att sätta upp en lampa som tänds när nån är utanför altandörren

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

