Det finns idioter och så finns det SD-toppar…

Standard

Jag blir mållös, vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skriva efter att ha läst Anna Hagwalls tänkande och tyckande. Är kvinnan på riktigt?!

Anna Hagwall är riksdagsledamot för Sverigedemokraterna. Denna idiot ledamot anser bl.a. att misshandlade kvinnor gnäller för mycket och ifrågasätter varför de inte lämnar sina misshandlande män. – Det är ingen som tvingar kvinnor att stanna kvar i en sådan relation, säger hon.

På frågan om hon tycker att Sverige nått fullständig jämställdhet svarar hon: – Ja, rätt så. Jag tycker att det är upp till kvinnor själva att också ta för sig, att välja sådana yrken där de kan tjäna mer och inte acceptera om de blir slagna eller misshandlade i en relation. Det är ingen som tvingar kvinnor att stanna kvar i en sådan relation. Det är upp till henne.
Jag tycker inte att man ska gnälla så mycket, utan att vi verkligen ska tänka på vad som är min roll i det hela, mitt ansvar, varför jag är förtryckt.

 

8 responses »

  1. Jag hoppas att det är taget ur sitt sammanhang. Hon har en poäng i det hon säger men det måste finnas stöd för kvinnor som lämnar dåliga förhållanden. Det måste finnas stödpersoner, bostäder och större möjlighet att stoppa män som misshandlar kvinnor både under och efter en relation. Det är ju sällan lixom bara att gå.

    Däremot tycker jag att kvinnor ska ta sig ur deras komfortzon vad gäller yrkeslivet och välja annorlunda men som jag förstår det är det på gång rent utbildningsmässigt. Fler kvinnor utbildar sig och det är bra. Unga kvinnor är tuffa och inte alls gnälliga!

    • Vet inte om det är taget ur sitt sammanhang direkt, det är så här hon uttrycker sig i en intervju och det är hennes åsikter.
      Visst behövs det ett helt annat nätverk kring kvinnan. Mer stöd och hjälp. MEN samtidigt är det ju ofta så att mannen begränsar kvinnan och till slut har hon inget mer i livet än just mannen som misshandlar henne. Å man kan inte begära att en totalt nedbruten kvinna ställer sig upp och bara går! Samtidigt som ingen annan har någon som helst insyn i kvinnans liv. Fruktansvärt!
      När det gäller yrkeslivet så tror jag de flesta gör sina egna val och så länge det är skillnad på kvinnors och mäns löner inom samma arbetsgrupp har vi mycket att jobba på.
      Vi får helt enkelt förlita oss på den yngre generationens kvinnor. 🙂

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

