Antikött vs. vegetarian… å så lite IK Sirius

Standard

Igår var jag på IK Sirius FK´s upptaktsträff. Det var en bra tillställning på alla sätt och jag minglade med styrelse, dam- och herrlaget, sponsorer, anställda och supportrar.

Vi höll till på Cajsas kök, ni vet det där stället där jag tidigare kunde handla min lunch om jag inte hade låda med mig. Ni vet det där stället som fanns vid mitt gamla kontorshus. Ni vet det där stället som höjde priserna och gav oss mindre portioner, som sålde samma mat två gånger de gånger det fanns rester efter någon fest. Ni vet det där stället som serverade minsta möjliga protein och dundrade på med kolisar eftersom det är mycket billigare så.

Igår serverades någon slags wraps med dragen gris i, eller fyllesvin som vi säger här hemma. Till det fick man nachos och guacamole. En servitris hörde att jag inte åt kött så hon frågade om jag ville ha en vegetarisk rulle. Naturligtvis körde jag på det eftersom det är helt okej för mig som inte äter kött att äta vegetarisk kost, men tvärt om går det inte alla gånger. Å hon sa vegetarisk, inte halvvegetarisk eller något sånt, frågade inte ens om jag åt några animaliska produkter. Det hade kanske varit bra eftersom deras rullar, vegetariska rullar innehåller fetaost. Sedan när äter vi fetaost direkt från växtriket? För mig är fetaost en animalisk produkt och som vegetarian äter man väl knappast det.

Men som sagt, jag är inte vegetarian, jag äter bara inte kött så för mig gick det bra. Hade jag varit vegetarian hade jag fått äta chips och dipp. OM nu inte guacamolen var utblandad med en massa animaliska produkter. För med tanke på hur ljus den var så fanns det säkert en massa däri som inte bestod av avocado.

IKSirius

15 responses »

  1. Om en vegetarian inte äter animaliska produkter ”i andra ledet så att säga” som mejerivaror – vad är då skillnaden mot en vegan? Det där har jag jäkligt svårt att förstå (och fler med mig tydligen…höhö) – i princip alla vegetarianer jag känt genom åren har ätit mjölkprodukter nämligen. Det är därför jag inte får ihop det.

    • Att vara vegetarian ser jag som att det handlar om att inte äta något animaliskt. Sen finns det massa varianter som demivegetarian, pescetarian, lakto- och ovovegitarian. Typ så.
      Å så finns det veganer som verkligen lever som de lär. De varken äter eller nyttjar något animaliskt. Har ingen skinnjacka, dunkudde, utesluter allt som testats på djur osv.

      Men i det här landet så har man annan indelning än resten av världen, typ. Här är veganer vegetarianer och vegetarianer är lakto-ovo-vegetarianer. Typ!🙂 ,

    • Visst är det fantastiskt!
      Jag är glad över att jag inte gjort det krångligare än att sluta äta kött. Därför ber jag om vegetarisk kost.😉

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

