Jag dansar aldrig nykter…

Standard

Varför är det så provocerande att inte dricka alkohol i synnerhet om man inte har någon uttalad anledning till att säga nej tack?!

Jag har visserligen inte varit utsatt som jag vet att andra kan bli, så det är ingen fara, jag bara funderar. Igår när jag var på Stationen valde jag att dricka en latte och en bubbelvatten under kvällen. Jag valde, var inte tvingad på något sätt. Sällskapet jag var med drack öl och vin. Jag fick ett par påpekanden under kvällen, jag fick ett par pikar men tack och lov inget mer än så. Jo, jag lyckades skapa lite dålig samvete också utan att jag menat att sprida det. Jag undrar varför?

Vad är det som sticker i folks ögon om man är alkoholfri? Varför får andra dåligt samvete när de dricker samtidigt som jag väljer att vara alkoholfri? Vad ä det som gör att folk tror att det är okej att pika någon som väljer att vara alkoholfri?

Jag är det för att jag bestämt det, konstigare är det inte. Jag är ingen nykter alkoholist, är inte religiös, äter inte penicillin och jag har inget körkort. Jag har bara valt att vara utan alkohol under en period. Är det okej för er, eller?

wpid-IMG_20121129_090256.jpg

18 responses »

    • Det räckte med att jag berättade att jag inte äter rött kött för att reaktionerna skulle ta fart.
      Fast det är väl en fis i rymden jämfört med vad du får stå ut med!

  1. Jag önskar jag fick dricka mer alkohol men min man har inte körkort så det är jag som kör. Drack alkohol fyra gånger 2013. har föstås avstått många gånger även om jag haft möjlighet.

  2. Kanske vill man att folk ska vara lika avtrubbade som en själv och inte komma ihåg alla missar man gjort under kvällen…? För mig är det obegripligt. Föredrar själv nyktra människor eftersom jag nästan alltid måste köra bil om det är ett kalas och fyllskallar är sällan särskilt roliga även om de tror det själva….
    Jag är inte nykterist, men dricker bara något glas vin eller öl då jag dricker eftersom jag blir så sjuk annars. Man slipper dock diskussionen om man har ett glas i handen oavsett om det är en alkoholfri drink eller en lättöl, så det kan vara ett tips om man inte orkar tjatet. Konstigt är det dock att det provocerar så mycket.

    • Jag kan absolut festa till jag också. Men nu har jag valt att vara nykter under en period. Egentligen är det inte mer märkvärdigt än så men det räcker tydligen.
      Ja, det får bli alkoholfritt i glaset nästa gång. Smart tänkt! 🙂

  3. Men faktiskt så är nyktra människor mycket tråkigare när dom är i sällskap med fylltrattar för nyktra människor roas sällan av fyllesvamlet. Det är därför jag gillar att dricka mycket – för då slipper jag se hur trista människor är egentligen 😉

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

