Tömd…

Standard

Om du inte tål blod och kvinnorelaterade problem så bör du sluta läsa nu, för här kommer det att krylla av just sånt…

 

Eftersom jag haft problem senaste tiden med att vara oregelbunden och småblöda hit och dit mellan menserna så var det dags att hälsa på kvinnodoktorn.
Han håller till i gamla regementet så det är tjusigt mån tro… Han själv är dessutom också väldigt tjusig, rent snygg faktiskt. Å det är väl rättvist kan jag tycka. Även jag vill ha något läckert att titta på när jag är där, precis som han får!

Det var ett år sedan jag var där så därför skulle jag göra ett cellprov. Det skulle kunna gå bra även om jag rätt var det var fick en liten blödning, men inte om jag blödde för mycket. Talade om att jag just nu var blödningsfri och därför var allt okej.
Lade mig tillrätta i stolen och försökte göra det bekvämt för mig. Så pass bekvämt man nu kan ligga där med hela härligheten blottad och benen rätt upp.
Nåväl, han vispade runt lite försiktigt med den där pyttelilla borsten man använder vid cellprov. Sa att allt såg bra ut, ingen blödning. Men, så borstade han lite till och då var det som att ta hål på en blodfylld ballong eller något. Det rann ur mig, riktigt mycket.
Så med blodet rinnande ur mig försökte jag krångla mig ur gynstolen samtidigt som jag  med en massa papper försökte stoppa blödningen. Det var inte helt lätt men med lite hjälp gick det bra till slut.
Blev bjuden en binda, som får förlossningsbindorna att se små ut, och det behövdes. Blodet bara rann ur mig.
Det hela slutade med att jag fick en ny tid för kontroll. Då ska jag även göra ett ultraljud för att se att inget utomstående intagit min kropp och att allt ser ut som det ska

Tills dess fick jag gulkroppshormon som jag börjar ta idag. Den ska skjuta isär min mens och se till att cykeln blir mer normal, mer utdragen än den är nu med enbart 21-23 dagar mellan menserna.
Fick också blodstoppande medicin att ta när det är som värst så jag åtminstone kan vistas utanför hemmet de dagarna.

Nu är jag hemma och ska luta mig en stund. Jag blev alldeles trött och höll på att dråsa ihop på apoteket för ett kort ögonblick. Men yrseln gick över och jag införskaffade mig lite energi i form av juice och morotskaka… gott.
Sen cyklade jag hem och vet ni, det är inte skönt att cykla med blöja, jag lovar!

Så, det var det mest intressanta inläggen jag gjort här på bloggen, eller hur?!

 

22 responses »

  1. För mig var det ett av de intressantare eftersom jag haft väldigt tätt med mens den senaste tiden.
    Kanske skulle försöka få tag på lite sånt där gulkroppshormon 😯 finns det på svarta marknaden tro 😉

    Skojar lite men får nog ta tag i det hela om det inte ändrar sig nu när hösten och lugnet behagar infinna sig…

    Otrevligt med det där blodflödet, vad sa snyggdoktorn om det som han framkallat?

    • Hör av dig till din läkare och säg att du vill ha hormon du också. Provera heter det jag fått och fungerar finfint. Det är skitjobbigt att ha tätt mellan menserna.
      Ska som sagt dit snart igen och göra ultraljud för att se att allt är okej.
      Han är rätt cool min läkare och var inte särskilt bekymrad över blödningen han framkallat. Han tror inte att det är något större bekymmer än mellanblödningar… 🙂

      • Vad skönt 🙂

        Ska nog försöka få tag på sånt där hormon för precis som du säger är det inte så lustigt att blöda jämt, även om man har en smidig menskopp!

        Så var det ju det där med ”min läkare” inte har jagen sån, jag är ju aldrig sjuk 😉

        • Massa lycka till, hoppas du får tag i både läkare och hormon.
          Jag är inte heller sjuk men går på årliga cellprovstagningar och skaffade därför en läkare, en privat en! 🙂
          Idag hade det inte hjälpt med en kopp, hade snarare behövt en hink tror jag. *S*
          Fast nu är det bättre!
          Se så, ring nu!

              • Njae tror jag avaktar/avstår ett tag ändå

                4. Eventuella biverkningar

                Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.

                Vanliga (fler än 1 patient av 100): Viktökning, nedstämdhet, huvudvärk, bröstspänningar, illamående, oregelbunden blödning, smärtsamma menstruationer, vätskeansamling i kroppen.

                Mindre vanliga (färre än 1 patient av 100 men fler än 1 patient av 1000):

                Minskad sexuell lust, akne, håravfall, påverkan på leverfunktionen.

  2. Jag är ju blödarsjuk så jag får Tranon (Cyklokapron) utskrivet. Var det det blodstillande du fick? CykloF på Apoteket blir väldigt dyrt om man som jag behöver upp till 12 tabletter på mensens dag 1-3. Se till att du får såna för framtiden också om det nu ska fortsätta så här.
    Inte konstigt att du blev yrslig.

  3. Fy f*n!… Jag hade svimmat, tål inte att se blod!
    Gulkroppshormon käkade jag en period och det var bra, för mensen blev liten och extremt regelbunden. Men sånt där är ju individuellt, hoppas det funkar för dig!

  4. Va jobbigt. När jag läser sånt här bli jag alltid lika glad över att jag tog bort livmodern för 4 år sedan.
    Rikliga blödningar e verkligen jobbigt. Hoppas det ordnar sig

    Till WOW. Tycker inte du ska vara rädd för biverkningarna. Allt har massa biverkningar.
    Slutar kanske ändå att man får medicinera för att blodvärdet går ner.

    • Nä der var ju bara en kort tid för att få balans på saker och ting förstod jag det som.
      Annars är jag inte så förtjust i hormonpreparat, det får så stor effekt på mig som är rätt tunn.
      Jag blöder som tur är inte så mycket, bara utdraget över många dagar.

Var så goda, nu är det er tur att tycka till och skriva något!

